Burn-out

Herken je dit?

Dan is het tijd om voor jezelf te zorgen. 

Overspannen of een burn-out

Je herkent het aan de volgende signalen:

  • Moe, lusteloos en snel geïrriteerd.
  • Moeite met concentreren.
  • Uitstellen en geen energie om aan iets nieuws te beginnen.
  • Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, darmklachten, hartkloppingen.
  • Slaapproblemen.
  • Na een paar dagen vrij of een vakantie knap je niet meer op.  

De klachten zijn niet altijd ‘alleen stress gerelateerd’ en zeer uiteenlopend zijn. Het is goed om daarop alert te zijn. 

Herken je deze signalen, maak dan altijd een afspraak met je huisarts om deze klachten te bespreken.

Je bent niet de enige

Wat is het?

Overspannen of burn-out betekent letterlijk dat je vuurtje niet meer brand.
Die passie, energie, het plezier dat je normaal ervaart is er -tijdelijk- niet meer.
Doordat je langere tijd over je grenzen heen bent gegaan, heb je te weinig tijd gehad om op te laden. Hierdoor leef je op je reserves, die ook op raken. 
Op het moment dat je burn-out raakt, stroomt je emmer over en kan je niets anders meer dan je toegeven dat het niet meer gaat. 

Waar je hoofd het nog vol leek te houden, gaf je lijf al langer signalen dat het eigenlijk niet meer ging. 

Een burn-out is een intensief proces van fysiek en mentaal herstel. Het heeft tijd nodig, maar er komt echt een moment dat jij je weer stralend en sterk voelt. 

"Soms ontdekken we grenzen pas, als we erover heengaan"

Ook daar kan je veel van leren.

Hoogsensitieve mensen zijn goud waard!

HSP-ers zijn gevoeliger voor stress en burn-out, maar hebben vele talenten. Ze zijn heel loyaal en je kan altijd op ze bouwen. Door hun karakter hebben ze een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zijn vaak creatief. Het werk dat ze afleveren is gegarandeerd goed. Ze hebben oog voor detail en kunnen zich goed aanpassen aan de (sociale) omgeving. Dat maakt ze een fijne collega! 

Een goede reden om zuinig te zijn op deze medewerkers. 

Een uitnodiging om het anders te gaan doen

Een burn-out is ingrijpende gebeurtenis in je leven. Het heeft een grote impact op alle vlakken en vraagt vaak geduld en stilstaan.

In feite is het een uitnodiging om het anders te gaan doen. 
Opnieuw te leren luisteren naar jouw behoeftes en gevoel. Waarbij je jouw mooie eigenschappen op een andere manier mag gaan inzetten. Zodat je dicht bij jezelf kan blijven met energie en vertrouwen. 

Pink Peer coaching helpt jou in je herstel

  • Ruimte vinden voor rust en herstel.
  • Bewust worden van valkuilen, kwaliteiten en energiegevers.
  • Bouwen aan jouw mooiste versie van jezelf: leren wie je wilt zijn, waar je voor staat en doen wat bij je past. 
  • Jouw hoogsensitiviteit kunnen inzetten als kracht. 
  • Jouw toekomst vormgeven, stap voor stap en met (zelf)vertrouwen.
 
 
* Bij het herstel van een burn-out kan therapie of een psycholoog ook een onderdeel zijn van je herstel. Het kan zijn dat dit een onderdeel is van mijn advies. 

“De mooiste versie van jezelf, maak je zelf,

maar dat hoef je niet alleen te doen”

Kan hier een contact formulier? Wil je weten hoe ik jou kan helpen? Plan een kennismakingsgesprek.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Blogs over burn-out