Burn-out

Herken je dit?

Dan is het tijd om voor jezelf te zorgen. 

Overspannen of een burn-out

Je herkent het aan de volgende signalen:

  • Moe, lusteloos en snel geïrriteerd.
  • Moeite met concentreren.
  • Uitstellen en geen energie om aan iets nieuws te beginnen.
  • Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, darmklachten, hartkloppingen.
  • Slaapproblemen.
  • Na een paar dagen vrij of een vakantie knap je niet meer op.  

De klachten zijn niet altijd ‘alleen stress gerelateerd’ en zeer uiteenlopend zijn. Het is goed om daarop alert te zijn. 

Herken je deze signalen, maak dan altijd een afspraak met je huisarts om deze klachten te bespreken.

Je bent niet de enige

Wat is het?

Overspannen of burn-out betekent letterlijk dat je vuurtje niet meer brand.
Die passie, energie, het plezier dat je normaal ervaart is er -tijdelijk- niet meer.
Doordat je langere tijd over je grenzen heen bent gegaan, heb je te weinig tijd gehad om op te laden. Hierdoor leef je op je reserves, die ook op raken. 
Op het moment dat je burn-out raakt, stroomt je emmer over en kan je niets anders meer dan je toegeven dat het niet meer gaat. 

Waar je hoofd het nog vol leek te houden, gaf je lijf al langer signalen dat het eigenlijk niet meer ging. 

Een burn-out is een intensief proces van fysiek en mentaal herstel. Het heeft tijd nodig, maar er komt echt een moment dat jij je weer stralend en sterk voelt. 

"Soms ontdekken we grenzen pas, als we erover heengaan"

Ook daar kan je veel van leren.

Hoogsensitieve mensen zijn goud waard!

HSP-ers zijn gevoeliger voor stress en burn-out, maar hebben vele talenten. Ze zijn heel loyaal en je kan altijd op ze bouwen. Door hun karakter hebben ze een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zijn vaak creatief. Het werk dat ze afleveren is gegarandeerd goed. Ze hebben oog voor detail en kunnen zich goed aanpassen aan de (sociale) omgeving. Dat maakt ze een fijne collega! 

Een goede reden om zuinig te zijn op deze medewerkers. 

Een uitnodiging om het anders te gaan doen

Een burn-out is ingrijpende gebeurtenis in je leven. Het heeft een grote impact op alle vlakken en vraagt vaak geduld en stilstaan.

In feite is het een uitnodiging om het anders te gaan doen. 
Opnieuw te leren luisteren naar jouw behoeftes en gevoel. Waarbij je jouw mooie eigenschappen op een andere manier mag gaan inzetten. Zodat je dicht bij jezelf kan blijven met energie en vertrouwen. 

Pink Peer coaching helpt jou in je herstel

  • Ruimte vinden voor rust en herstel.
  • Bewust worden van valkuilen, kwaliteiten en energiegevers.
  • Bouwen aan jouw mooiste versie van jezelf: leren wie je wilt zijn, waar je voor staat en doen wat bij je past. 
  • Jouw hoogsensitiviteit kunnen inzetten als kracht. 
  • Jouw toekomst vormgeven, stap voor stap en met (zelf)vertrouwen.
 
 
* Bij het herstel van een burn-out kan therapie of een psycholoog ook een onderdeel zijn van je herstel. Het kan zijn dat dit een onderdeel is van mijn advies. 

“De mooiste versie van jezelf, maak je zelf,

maar dat hoef je niet alleen te doen”

Veelgestelde vragen over burn-out

Iedere burn-out is uniek. Hoe lang deze zal duren is lastig te zeggen. Het ligt eraan hoe lang je bent doorgegaan en wat de impact is op jouw, mentaal en fysiek.
Het is een weg van herstel, mentaal en fysiek. Met behoeften die ook voor een ieder verschilt. Daarbij mag je je vasthouden aan een aantal punten
–  Er komt een moment dat jij je weer sterk voelt.
–  Je hoeft niet meer ‘de oude’ te worden, maar een nóg mooiere versie van jezelf.
–  Je bent niet de enige en je bent niet alleen.
–  Jij bent niet je burn-out, het is een deel van je leven.
– Het moment komt, dat je terug kijkt en zegt: zonder dit was ik niet zover gekomen.

Zo gaat de vraag niet over hoe lang deze heeft geduurd, wel over wat het me heeft gebracht. Want wat je ervoor terugkrijgt, maakt de “tijd” slechts bijzaak.

“I had to make you uncomfortable, otherwise you never would have moves”
– the Universe

De vraag is wat voor jou werkt. Je bent lang over je grenzen gegaan, waardoor je jezelf misschien kwijt bent. Het is belangrijk te doen wat bij jou past.
Praat eens met je huisarts, deze kan je adviseren welke mogelijkheden er zijn.
Geef je toe aan rust als je voelt dat je moe bent. Draag je zorgen niet alleen.  Bedenk dat dit niet voor altijd is. Je lijf is op en heeft tijd nodig om energie terug te krijgen. De kans is ook groot, dat het na jouw ziekmelding eerst slechter lijkt te gaan.
Waar je is nog op je “hoofd” bent doorgegaan, merk je – op het moment dat je eraan toegeeft- hoe moe je lijf eigenlijk is.

Soms lijkt je herstel eindeloos te duren. Vragen als “wanneer kan ik deze periode afsluiten”, “wanneer gaat het weer beter” en “wat kan ik eraan doen” kruisen je gedachten. Bedenk groei gaat in kleine stapjes. Drie vooruit en ook weer een terug. Probeer te kijken naar wat er wel lukt, in plaats van niet.

Als je een burn-out hebt, dan is dat al vervelend voor jou zelf. Laat staan dat je de vragen uit je omgeving ook nog krijgt. Het zijn geen slecht bedoelde vragen, maar toch kunnen ze behoorlijk confronterend zijn. “Gaat het alweer wat beter?”, “Ben je alweer aan het werk?”, “Wat ga je hierna doen?”, “Voel je je alweer een beetje de oude?”, zijn confronterende vragen en niet fijn.  Bedenk, als je zelf geen burn-out hebt gehad, is het lastig te begrijpen wat het betekent.
Ook is het fijn om de mensen in jouw omgeving te vertellen dat je burn-out bent. Als het een “groot geheim” is dat je met je meedraagt, maakt het de last niet makkelijker. Je zal zien dat er veel begrip voor is en het makkelijker wordt als je het vertelt. Ook als daar tranen en verdriet mee gemoeid zijn. Dat hoeft natuurlijk niet tegen iedereen die je tegenkomt, maar voor jou directe omgeving is het fijn om te weten.

Bij een burn-out en een bore-out raak je beiden uitgeblust door stress. De klachten lijken dan ook op elkaar. Je hebt nergens meer energie voor en je batterij is leeg.
Het verschil tussen een burn-out en bore-out is de oorzaak van de stress.
Bij een burn-out komt dit door overbelastig.
Bij een bore-out door onderbelasting.

Wat jij nodig hebt tijdens je burn-out mag je zelf goed aanvoelen. Het is goed om je huisarts te informeren. Hij of zij kan vaak ook met je meedenken. Bedenk dat rust en ruimte een belangrijke voorwaarde is om aan je herstel te kunnen werken. Maar of je het fijn vindt om dat af te wisselen met regelmaat door wat te werken of te bewegen dat voel je zelf het beste aan. Er is veel aanbod in de hulp rondom  burn-out. Hulp van een psycholoog, yoga, haptonomie of een (HSP) coach. Ik zou je adviseren te onderzoeken wat voor jou passend is. Dat jij je op je gemak voelt en het vertrouwen hebt dat dit jou (voor het moment) helpt is een belangrijke voorwaarde. 
Iedere burn-out is uniek en zo ook wat jij nodig hebt. Door goed te luisteren naar wat voor jou goed voelt zit je op de goede weg. 

Wil je tijdens of na je burn-out uitkijken naar de volgende stap in je werk, met alle inzichten die je heb opgedaan en passend bij wie jij bent als persoon vandaag de dag? 

Dan ben je welkom om vrijblijvend met mij kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken. 

Blogs over burn-out